In istoria Chinei, din fiecare dinastie au ramas in istorie si cateva
curtezane, care s-au facut remarcate mai ales pentru abilitatile lor
artistice. Cele mai multe curtezane au ramas celebre pana azi prin
poemele pe care le-au scris. Curtezanele apar si in foarte multe
picturi, iar in majoritatea tablourilor Bijinga se regasesc
reprezentari ale curtezanelor, atat japoneze, cat si chineze, de o
frumusete desavarsita.
Una dintre cele mai celebre curtezane chineze a fost Su Xiaoxiao,
care a trait in secolul al V-lea. Ea s-a facut remarcata prin
inteligenta, frumusete si mai ales prin poemele pe care le-a scris.
Faptul ca a murit la o varsta frageda, 19 ani, a contribuit la tot
felul de povesti care s-au tesut de-a lungul timpului in jurul ei.
Din dinastia Tang, care a durat din secolul al VII-lea pana in secolul X, a ramas in istorie curtezana Yag Guifei una dintre cele patru mari frumuseti ale Chinei antice, alaturi de Xi Shi, Wang Ahaojun, Diaochan,
care au intrat in legenda. Dinastia Tang a fost perioada in care
curtezanele erau foarte appreciate si bine privite in societatea
chineza. Yang Guifei era consoarta imparatului Xuanzong si a fost
executata impreuna cu sora si varul ei pe motive politice. Se spune ca
imparatul ar fi facut orice pentru Yang. In legenda au ramas povestile
despre fructele litchi, un fel de prune, care cresteau numai in sudul
Chinei, pe care imparatul i le oferea cu mari sacrificii, trimitand cei
mai rapizi calareti sa i le aduca.
Majoritatea
curtezanelor erau femei frumoase, care umblau din sat in sat si tineau
spectacole de muzica si dans. Dansul si muzica erau privite ca expresii
ale poemelor, iar miscarile trebuiau sa semene cu niste versuri, astfel
incat privitorul sa fie integrat in poem. Putine dintre ele traiau in
lux, doar acelea care aveau ocazia sa traiasca la curtea imparatului.
Curtezanele bogate isi transportau bijuteriile, hainele si machiajele
in cufere foarte mari de la un palat la altul si li se indeplineau
toate dorintele.
O curtezana era antrenata inca din
copilarie pentru aceasta meserie si era initiata in tainele seductiei,
mai ales prin cantece si dansuri, care erau privite ca arte erotice. Un
important semn de erotism pentru o curtezana chineza era laba
piciorului care trebuia sa fie cat mai mica. De aceea, inca din
copilarie, de la varsta de 5 ani, fetele purtau incaltari foarte mici
pentru a strange piciorul si a nu-l lasa sa creasca. De asemenea, se
mai foloseau tot felul de bandaje pe care le legau in jurul piciorului
pentru micsorarea lui. Aceasta practica s-a pastrat pana in zilele
noastre.
Conform doctrinei taoiste
antice, femeile aveau o inepuizabila energie yin, iar barbatii aveau o
energie yang, care spre deosebire de femei, era limitata. De aceea, era
interzis pentru barbati sa-si risipeasca energia yang prin masturbare.
In acest fel, lesbianismul s-a raspandit foarte mult in China antica,
mai ales in dinastia Chou, intre 770 si 222 i.e.n., spre deosebire de
relatiile sexuale intre barbati, care erau extrem de rare. Din acest
motiv, care tinea de doctrina taoista, curtezanele si prostituatele
erau acceptate de chinezi inca din antichitate, deoarece se considera
ca femeile care se culca cu mai multi barbati strang energie yang, pe
care barbatii o pot castiga in timpul contactului sexual.
Spre deosebire de taoism, confucianismul,
chiar daca avea la baza principiul yin si yang, a adus reguli mai
rigide pentru femei si le-a plasat pe un rol inferior barbatilor.
Femeile trebuiau sa fie umile, modeste, sa-si aleaga cuvintele cu
grija, sa nu fie vulgare si sa fie fidele. Sexul in afara cuplului era
privit ca un pacat in confucianism, insa acest lucru nu a dus la
interzicerea curtezanelor. Confucianismul permitea barbatilor sa aiba
concubine si sa-si petreaca vremea impreuna cu o curtezana, insa erau
reguli destul de clare in ceea ce le privea pe acestea. De exemplu,
concubinei nu ii era permis sa mai stea in pat dupa terminarea actului
sexual daca nevasta era acasa, de aceea ea trebuia sa plece. Acelasi
lucru se intampla si in cazul curtezanelor.
Daca in
dinastia Ming, care a durat in din secolul XVI pana in secolul XVII,
curtezanele erau o mare autoritate in poezie si lumea literara chineza,
in dinastia urmatoare, Qing, ele si-au pierdut aceasta autoritate, din
cauza razboaielor si a distrugerii unor orase, care au insemnat un fel
de gol in productia literara. Curtezanele au continuat sa scrie insa nu
si-au mai recapatat niciodata puterea culturala si imaginea
traditionala de curtezana-poetesa.
In China, felul in care au fost privite curtezanele de-a lungul timpului a fost puternic influentat de religie.
Insa, indiferent de strictetea religiilor din diverse contexte
istorice, ceea ce le-a caracterizat pe curtezane intotdeauna a fost
poezia. De la curtezane au ramas antologii intregi de poezii, care sunt
reeditate in toata lumea.
(dyeve: Hotcity-Dana)
0 comments:
Trimiteți un comentariu