joi, 13 august 2009

Ballo..


 
Recomand dansul de orice fel pentru toate persoanele, indiferent de varsta. Acesta te vitalizeaza, te ajuta sa slabesti si sa te mentii in forma. Fetele, practica de mici dansul, invata o anume tinuta si dobandesc o frumusete a picioarelor pe care numai o balerina o poate avea.

Un sport, o arta, o scoala care te invata sa fii om, sa ai o tinuta perfecta si un mijloc de a te mentine sanatos si in forma, asta inseamna baletul...smiles



Pe cand isi desfatau printii cu spectacole, maestrii de dans ai Renasterii puneau, fara sa stie, bazele unei noi arte, ce avea sa incante milioane de oameni in secolele urmatoare BALETUL.
Baletul - s-a nascut  in Italia, unde aristocractii din secolul al XV-lea angajau dansatori profesionisti pentru a-si  incanta oaspetii lor celebri cu spectacole fastuoase. Cu aceste ocazii, curtenii -atlt femei  cat si barbati - prezentau drame vorbite si dansuri italiene timaiestuoase (ballo In Ib. italiana). Aceste spectacole splendide au aparut  si la curtea regala franceza, dupa ce italianca Caterina deMedici s-a casatorit cu regele Frantei, aducand cu ea obiceiul organizarii spectacolelor de balet.Tocmai clnd baletul de la curte a inceput sa piarda din popularitate, a ajuns pe tron Ludovic al XIV-lea. Noul rege nu numai ca a pastrat si a dezvoltat traditia spectacolelor de balet, dar a si luat parte la acestea, pana ce s-a  ingrasat  si n-a mai putut sa danseze.  Pana  si denumirea de "Regele Soare" a primit-o  in urma unui rol interpretat in piesa "Baletul Noptii", unde a aparut in costum de Soare,  purtand pe cap o coroana  solara de aur.
Opera pariziana
In timpul domniei lui Ludovic al XIV-lea, spectacolele de balet au devenit rnai frecvente,iar nivelul  si calitatea lor erau  fara  precedent.  Pe langa dansatorii arnatori au aparut  si cei profesionisti.  Pentru perfectionarea acestei arte,regele Ludovic a fondat In 1661 Academia Regala de Dans, Peste zece ani a luat nastere  si Academia Regala de Muzica. Dupa ce aceste institutli s-au unit, formind Academia Regala de Muzica si  Dans, aceasta a reprezentat predecesoarea operei pariziene. In 1681 pe scena operei  pariziene au aparut dansatoarele profesioniste. Cu 32 de ani mai tarziu, in cadrul operei  pariziene  s-a deschis o scoala de balet pentru a avea la dispozitie suficiente dansatoare la spectacolele operei.  Primele vedete ale acestei  scoli  si scoala ce exista si in zilele noastre -au fost dansatoarele Marie-Anne de Carnargo, Marie Salle  si  dansatorul Louis Dupre. Carnargo  si-a scurtat lungimea fustei, astfel spectatorii au putut admira jocul de picioare deosebit de rapid si gingas.
 


Descatusarea dansatoarelor

Acesti dansatori  isi incepeau cariera foarte devreme si se retrageau mult rnai tarziu decit urmasii lor de azi. Este adevarat ca din punct de vedere fizic, dansul nu era atit de epuizant cum este acum. Dansatorii isi ascundeau trasaturile imbatrinite in spatele  mastilor .Stilurile de dans au ramas mult timp aproape neschimbate, pana  la punerea in practica a ideilor noi ale coregrafului  si  dansatorului francez Jean-Georges Noverre. El a dorit ca,pentru o miscare mai libera, dansatorii sa dea jos costumele incomode  si mastile, intepretand personaje credibile. Jean Datiberval a utilizat in 1789 multe dintre sugestiile lui Noverre in realizarea spectacolului de balet Le Fiile Mal Gardee. Nu apar in piesa personaje supranaturale, zei, zeite sau faptele lor;  s-a renuntat la masti  si costume incomode.pina  si povestea este foarte simpla: Lise, taranca tinara il iubeste pe tinarul flacau Colas, care este tot taran, insa mama ei vrea sa o marite cu bogatul dar blegul fiu al mosierului.  Lise  si Colas reusesc prin viclenie sa obtina binecuvintarea  mamei pentru logodna  lor. Aceasta paveste simpla a fast totusi savurata datarita modului liber  si  natural de prezentare. O versiune modernizata a piesei a fast realizata de Sir Frederick Ashtan In 1960, si a devenit unul din succesele rasunatoare ale baletului Regal Britanic.




Baletul romantic

La inceputul secolului XIX, romantismul  si-a facut simtit efectul asupra tuturor artelor, printre care si asupra  baletului. A aparut interesul pentru folclor si lumea basmelor medievale.Spectacolele de balet Silfida si Giselle sunt create in stil  romantic. in aceasta perioada s-a format tehnica de spit care confera dansului un aspect diafan, insa in acele vremuri nu existau inca pantofi speciali cu virful intarit, cum au balerinele azi, astfel balerinele puteau sa stea  si sa danseze putin in varful picioarelor. Dansul in virful picioarelor a fost transformat din postura de virtuozitate in mod de exprimare maiestuoasa de catre italianca Marie Taglioni. In coregrafla tatalui sau, a jucat in baletul Silfida, a carui premiera a fost in opera pariziana in 1832. Actiunea se petrece in Scotia. Flacaul de la tara se indragosteste de o zina, care e vazuta numai de el si spectatori, Silfida. Povestea  a avut un succes imens iar Taglioni a devenit cea mai stralucitoare vedeta a timpului ei.Plecind de la coregrafla lui Taglioni, piesa a fost reluata in 1836 de Auguste Boumonville inCopenhaga. Stilul suplu, diafan creat deBoumonville este marca Baletului Regal Danez pina in zilele de azi. O alta piesa romantica se numeste Giselle, si  este povestea unei tarance care afla ca iubitul ei este de fapt un conte, deci nu se poateinsura  cu ea.. Din aceasta cauza fata innebunete si moare in bratele mamei sale. Tovarasele fetei moarte, zinele, vor sa-l danseze pe Albert pina la moarte, dar Giselle ii salveaza. Premiera a fost in 1841 in Opera Pariziana, avind in rolulprincipal pe Carlotta Grisi. Grisi si Taglioni au fost cele mai inseminate balerine romantice.  in Sifilda lui Boumonville rolul principal a fast interpretat de Lucille Grnhn,care a fast prima ballerina  americana romantica.Printre cele mai bune balerine se numara  si Fanny Elssler. Favorita  Londrei era Fanny Cerrita, care a participat in 1845 la un eveniment de clans deosebit: cele mai faimoase patru balerine al timpului au clansat Impreuna in Grand pas de quatre. Baletul romantic a creat cultul balerinelor, partenerii lor ramanand in urma.

Baletul clasic 

Un dansator francez, Marius Petipa a fast dansatorul principal al baletului de la Sankt Petersburg. Desi a creat citeva piese de balet in Europa de Vest, succesul adevarat avea sa  vina mai tirziu, in 1862. Atunci a prezentat in Sankt Petersburg  piesa Fiica Faraonului, care a avut un succes atat de mare incit Petipa  a fost numit principalul maestru de dans al grupului local,post pe care l-a ocupat timp de 40 de ani. El a creat peste 50 de coregrafii intregi, printre care Raimoncla,  regizat partial de Rudolf Nurejev in Londra. Tot de numele lui Petipa se leaga baletul La Bayadere, care contine  pas-de-deux-ul  virtuos ce este numarul principal al galelor de balet.  Petipa a devenit renumit in urmatoarele trei spectacole de balet: FrumoasaAdormita(1890), Spargatorul de nuci(1892),Lacul Lebedelor (1895). Toate cele trei au fost scrise pe muzica lui Ceaikovski,  si jucate in stilul clasic adus la perfectiune de Petipa. Acestea au devenit spectacolele de balet cele mai popularedin toate timpurile.
Baletul rus
Cand Petipa a Imbatrinit, dansatoarele lui au inceput sa aiba rezerve fata de regulile stricte impuse de stilul clasic. Isi doreau teme mai interesante si sa raspunda noilor cerinte ale momentului: decoruri specific artelor plastic  modern si muzica moderna.
Printre dansatorii rebeli ai baletului  tarului a fost si  Mihail Fokin, care a fost invitat de Ghiaghilev, sa lucreze impreuna cu el un an  in Paris, la prezentarea baletului rus in fata publicului francez. 
Ghiaghilev a fost motorul unui grup de muzicanti, artisti plastici si alti creatori talentati. Acesti artisti erau in cautarea unor noi metode de exprimare a ideilor proprii. Sesizand oportunitatea, Fokin a acceptat oferta lui Ghiaghilev. Victoria lui Ghiaghilev Sezonul parizian din 1909 a fost un success imens. Unele productii ale baletului rus (Ballets Russes) au fost criticate vehement sau au stirnit scandal, dar fara indoiala au avut un impact deosebit asupra baletului. Coregraflile lui Fokin,cum sunt Sufletul Trandafintlui, pasarea deFoc, Petrusca, au devenit modele clasice pentru secolul douzeci. Anna Pavlova era membra a grupului lui Ghiaghilev. Ea a devenit balerina cea mai populara a tuturor timpurilor, datorita rolului principal din Moartea Lebedei. Dansatorul cel mai popular al tuturor timpurilor este probabil Vaclav Nijinski, care a fost totodata si coregraf. Prima sa compozitie de balet a fost pe muzica lui Debussy, L’Apress midi d'un Faune, in care el a jucat rolul faunului. Ghiaghilev a comandat decoruri de la Picasso si de la Cocteau, si muzica de la Stravinsky, Debussy si Ravel. El a facut din ba1et un adevarat ferment al diferitelor arte,contribuind astfel la realizarea unor innoiri importante in acestea, cum ar fi muzica sau stilul clasic de dans. Pe urmele lui Ghiaghilev Ghiaghilev a murit 1n 1929, iar grupul sau pana la urma s-a destramat, dar un membru care a invatat la Sankt Petersburg, George Balanchine,cu timpul s-a stabilit in New York si a inflintat scoala numita School of American Ballet care a devenit ulterior, in 1948, New York City Ballet. Balanchine a devenit un coregraf foarte prestigios al secolului douazeci. Un alt elev al lui Ghiaghilev, Serge Lifar, a fost directorul Operei pariziene pina in 1945. Sub conducerea sa, baletul francez a trait o epoca de aur.Influenta lui Ghiaghilev se face simtita in Anglia pina in ziua de azi. Balerinele britanice Marie Rambert, Alicia Markova si Ninette deValois au pomit din grupul sau. Markova impreuna cu partenerul ei Anton Dolin, a infiintat un grup londonez cu numele London Festival Ballet, care ulterior a devenit Ansamblul National de Balet Englez. Legat de numele lui Ninette de Valois putem aminti Baletul Vic-Welles si infiintarea unei scoli de balet. Printre elevele ei a fost si Peggy Hookham, care ulterior sub numele de Margot Fonteyn a devenit cea mai insemnata balerina a timpului ei. Grupul Vic-Welles a castigat renume mondial sub numele de Baletul Regal (Royal Ballet). Deci indirect -tot activitatii lui Ghiaghilev I se datoreaza si opera uneia dintre cele mai mari personalitati din lumea baletului. in 1917, un baiat a vazut o interpretare a Annei Pavlova In Ecuador, si a fost impresionat atat de mult Incit a decis ca si el va deveni dansator. S-a dus laLondra si a devenit elevullui Leonide Masside,care la rlndul lui a fost si el un "pui" a lui Ghiaghilev. Ulterior a lucrat impreuna cu Marie Rambert, care l-a Incurajat In Incercarile sale coregrafice. Apoi si-a schimbat numele din William Mellandain In Frederick Ashton. A regizat multe spectacole de balet, printre care Visul, acesta faclnd din dansatorii operei regale,Anthony Dowell si Antoinette Sibley vedete stralucitoare . Dintre scolile majore ale baletului European poate numai Baletul Regal Danez din Copehaga a ramas neinfluentat de Ghiaghilev si baletul rus. Pe repertoriul lor erau capodoperele lui Boumonvil1e, In loc de noutatile lui Ghiaghilev
...Iata mai jos doar unul ;) dintre videoclipurile mele favorite..
"In fiecare noapte cel care viseaza reincepe lumea.."


 

d y e v e Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino